Podstawowe informacje
Informacje ogólne
Osprzęt obsługiwany hydraulicznie, za wyjątkiem przesuwów bocznych, jest standardowo wyposażony w wyregulowane zawory maksymalnego ciśnienia bez funkcji powrotu. Przepływ oleju jest istotnym czynnikiem poprawnej pracy osprzętu. Zalecane jest stosowanie, tam gdzie to możliwe, przewodów o wewnętrznej średnicy min. 10 mm przy udźwigu do maks. 2500 kg oraz średnicy 12-13 mm przy większym udźwigu. Ilość kolanek, łączników i przepustnic musi być ograniczona do absolutnego minimum.
Obrotnice są dostarczane z fabrycznie ustalonym kątem nachylenia 0°-2° w odniesieniu do płyty czołowej wózka. Nachylenie pod kątem 4° dostępne na żądanie. Podany udźwig odnosi się tylko i wyłącznie do osprzętu.
Żeby obliczyć udźwig rezydualny osprzętu, konieczne jest korzystanie z poniższego wzoru. Jest również ważne żeby brać pod uwagę różne inne czynniki jak rodzaj ładunku, środowisko pracy wózka, rodzaj opon, typ masztu i wysokość. Wszystkie te czynniki mogą mieć wpływ na udźwig rezydualny i muszą być wzięte pod uwagę.
Obliczanie udźwigu rezydualnego
- P = Udźwig wózka do wymaganej wysokości
- C = Środek ciężkości, do której odnosi się udźwig wózka
- B = Odległość między płytą czołową a środkiem koła
- S = Grubość wideł
- LL = Grubość osprzętu
- CG = Środek ciężkości
- K = Waga osprzętu
- CGc = Środek ciężkości ładunku
Obliczanie przesunięcia
Przesuw boczny jest niezbędnym osprzętem do optymalnego wykorzystania wózka, oraz podnosi jego wszechstronność i ułatwia manewrowanie. Są dwie możliwe wersje do zastosowania na wózku widłowym:
zintegrowana i częściowo zintegrowana.
Zintegrowane przesunięcie, w przypadku chwytaka, uzyskuje się poprzez użycie tego samego siłownika, który odpowiada za jego otwarcie i zamknięcie. Oczywistym jest, że przesunięcie zmniejsza się proporcjonalnie aż do momentu kiedy jest równoważne z zerem czyli skok siłownika jest maksymalny (chwytak maksymalnie otwarty lub zamknięty).
Żeby obliczyć możliwe przesunięcie przy chwytaku trzeba określić:
- A = maksymalne otwarcie
- B = minimalne otwarcie
- C = szerokość ładunku
Wartość oblicza się w następujący sposób:
- A – C =
- C – B =
Mniejsza z tych dwóch wartości będzie całkowitą dostępną wartością przesuwu.
Należy pamiętać, że zintegrowany przesuw nie zmienia wartości: wagi, środka ciężkości, grubości częściowo zintegrowany przesuw boczny uzyskuje się poprzez zintegrowanie oddzielnego siłownika z zależnym CAM systemem przesuwu z tyłu osprzętu. Skok jest zawsze równy 100+100 mm, bez względu na pozycję siłowników. Typ ten zwiększa wagę, środek ciężkości i grubość osprzętu.